Hallo mag het allemaal iets minder streng?

Wat is dat toch, dat we zo goed zijn in het inzoomen en uitlichten van de zaken waar we ontevreden over zijn? Ga voor jezelf maar eens na. Je bent aan het winkelen en komt de paskamer uit in je nieuwe outfit. Je kijkt in de spiegel. Wat denk je dan over jezelf? Wat zeg je in gedachten tegen jezelf? Wat roep je tegen de verkoopster over jezelf? Vaak is dat geen lofzang over je eigen lijf. Nog nooit hoorde ik iemand iets zeggen in de trant van: ’Wat komt mijn kont geweldig uit in deze nieuwe broek’ of ’Deze kleur benadrukt mooi mijn sprekende ogen’.

Wat je aandacht geeft groeit
Sta eens stil bij wat jij jezelf vertelt. Wanneer doe je dat? Waarover gaat het en wat doet dat met jou? Uiteindelijk bepalen de verhalen die jij jezelf vertelt voor een groot deel het beeld dat jij over jezelf hebt. Als je jezelf iedere dag vertelt dat je een dikke rolmops bent, doet dit iets met je gevoel van eigenwaarde en je zelfvertrouwen. Natuurlijk hoef je niet alles van jezelf geweldig te vinden, maar datgene wat jij constant aandacht geeft gaat een veel grotere plek innemen dan nodig is. Het kan zomaar je beeld over jezelf gaan beheersen, terwijl je meer bent dan de afmetingen van je lijf. En als je jezelf niets waard vindt, waarom zou je dan moeite doen om goed voor jezelf te zorgen?

Voor jezelf zorgen = jezelf waarderen
Goed voor jezelf zorgen, begint met waardering uitspreken voor wie je bent. Je bent namelijk al goed! Je bent niet beter als je 5 kilo bent afgevallen of vul maar in. Je bewust worden van de verhalen van je innerlijke stem is een eerste stap om te zorgen voor een positievere kijk op jezelf. Schrijf eens op wat je allemaal tegen jezelf zegt gedurende de dag. Zou je het accepteren als anderen je zo zouden toespreken? Waarom zou je het dan accepteren van jezelf? Her programmeer je innerlijke stem door hem te vervangen door een positieve stem.

Maak jezelf iedere dag een compliment
Elk gedrag dat regelmatig op dezelfde manier wordt uitgevoerd, wordt een gewoonte en daarna automatisch. Dus geef jezelf iedere dag één of meerdere complimenten op een vast tijdstip. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om als je ’s morgens in de spiegel kijkt iets aardigs tegen jezelf te zeggen. En sluit je dag positief af door ’s avonds hetzelfde te doen. In het begin zal dit misschien onnatuurlijk voelen, maar je zult merken dat als je dit consequent volhoud het al snel gemakkelijker gaat en je een positieve innerlijke stem creëert.