Mode is uit!

Deze quote werd ooit door Lidewij Edelkoort gepresenteerd .

Ik draag dit al een hele tijd een warm hart toe. Zo’n tien jaar geleden de stekker al uit-in ‘de mode’ getrokken. Destijds werkte ik als styliste voor de modebladen. Was deels verantwoordelijk voor de beeldvorming van wat mode was. Absolute onzin natuurlijk, want eigenlijk slaafs aan wat de opdrachtgever eisten en beperkte keuzes vanuit de modehuizen en perskantoren. Beelden die kopieergedrag stimuleren, miskopen vergroten en een onrealistische ideaal beelden neerzetten. Dit heeft er voor gezorgd dat ik er bijna afkeer kreeg van wat mode of IN is. Veel vrouwen streven een beeld na . Ach wordt er dan gezegd vrouwen zijn toch slim genoeg om zich niet te spiegelen. Nou helaas is het tegendeel waar.

Ontevredenheid, volle kasten, gemiddeld honderen euro’s per jaar die achterin de kledingkast verdwijnen. Slowfashion was bij mij geboren. Als shoppende styliste in die tijd vuilniszakken met kleding de deur uitgedaan. Zo’n twee keer per jaar geprikkeld door de mode…..Shame on me!

Ik heb regelmatig gesprekken met detaillisten over inkoop maar ook verkoopbeleid. Je geen mode moet verkopen maar een kledingstuk waarbij de uniekheid van je klant in naar voren komt. Trends voor een dag vliegjes zijn en de snelle handel stimuleert. De wegwerpmaatschappij ondersteunt, pak daarin je verantwoordelijkheid. Kleding is een verlengstuk van de uniekheid van een persoon. Mode houdt geen rekening met het individu. Ja, je kan je alles eigen maken natuurlijk. Maar kijk naar het straatbeeld. Helaas slagen maar weinig mensen daarin. Imago is daar een verlengde van.

Wat is imago zonder te snappen wie je bent.

 

Geraldine Caraballo

Stylingguide Academy